Det som började hemma i källaren har utvecklats till Nordens ledande företag inom flygsäkerhetsmateriel med egen utveckling och tillverkning, underhåll och service.
Här är några milstolpar ur vår historia.
1977 Airsafe grundas av ingenjör Olle Norrvi med teknisk sömnad och agenturer inom flygsäkerhetsmateriel som specialitet. Verksamheten involverar hela familjen Norrvi och de första åren är företaget inkvarterat i källaren till bostaden i Upplands Väsby.
1982 Expanderande verksamhet ökar behovet av större utrymmen. Airsafe flyttar till ändamålsenliga industrilokaler i Upplands Väsbys centrum.
1983 Airsafe får en stor order och tillverkar hundratusentals mindre fallskärmar till lysraketer åt dåvarande Hanssons Pyrotekniska, numera Nammo.
1986 Bofors AB vänder sig till Airsafe för hjälp med att vidareutveckla fallskärmar för lysgranater då deras förra leverantör misslyckats. Airsafe konstruerar om, provar snabbt ut och inleder produktion av nya fallskärmar åt Bofors.
1991 Det nya företaget Airsafe Sweden AB bildas genom uppköpen av underhållsföretaget FOLA och delar av det nyligen nedlagda Ekman Safety. FOLA:s underhållsverksamhet och försäljningsnät av flygsäkerhetsmateriel utgör en stor tillgång för Airsafe som nu även blir generalagent för bl a RFD och Helmets Integrated Systems i Sverige.
1992 De första flygproven med det svenskutvecklade markpenetrerande radarsystemet Carabas genomförs. Airsafe har konstruerat antennsäckarna som monterats i stjärtpartiet på flygplan TP 86. Länk till Flygvapennytt nr 3/1992 med artikel om systemet [PDF via Arboga Elektronikhistoriska Förening]
1994 Airsafe beräknar och konstruerar antispinnskärmen till högalfaprov med JAS 39 Gripen och ombesörjer löpande underhåll för Saabs provflygningar. Flygplanet, 39-2, finns numera på Flygvapenmuseum. Länk till Flygvapennytt nr 4/1995 med artikel om högalfaprov med JAS 39 Gripen [PDF via Försvarets Historiska Telesamlingar]
1996 Airsafe beräknar och konstruerar ett nytt materielfällningssystem åt FMV och Fallskärmsjägarskolan. Arbetet med Materielkolli 95 inleder ett givande samarbete med Försvarets Materielverk och Försvarsmakten som genom åren växt och numera utgör större delen av vår verksamhet. Under slutet av 1990-talet expanderar Airsafe i Norden och levererar bl a bromsskärmar till det norska flygvapnets jaktflygplan av typ F-16. Samma år blir Airsafe Sweden även medlem av den europeiska flygsäkerhetsorganisationen SAFE Europe.
1999 Airsafe erhåller, i samarbete med Irvin Aerospace, en stororder från FMV, att förse Försvarsmakten med den nya Brittiska truppfallskärmen benämnd LLP (Low Level Parachute) som i Försvarsmakten kommer att kallas Fallskärm 78.
2001 Airsafe kan med tillfredsställelse konstatera att företagets omsättning under de senaste tio åren ökat från 8 till 45 miljoner kronor.
2003 Som en följd av Airsafes expansiva verksamhet med allt fler kunder inom och utom Sveriges gränser flyttar företaget till större och modernare lokaler i Viks företagsby i Upplands Väsby.
2007 Oljebojsystem 2000, en konstruktion som utvecklats av Airsafe i samarbete med Kustbevakningen, utses till Årets Tekoprodukt av intresseorganisationen Tekoindustrierna. Systemet som används för att samla in bevis vid oljeutsläpp exporteras över hela världen och används även av miljöforskningsinstitut och rymdbolag.
2008 Airsafe presenteras i ett SVT-reportage om arbetsmarknaden.
2012 Grundaren Olle Norrvi överlämnar VD-posten till sonen Dawid Norrvi och fortsätter som arbetande styrelseordförande.
Airsafe Sweden AB tar inget ansvar för innehållet på länkade externa webbplatser.